Fästingarna är här!!!!

Ja, nu är det vår och alla våra fina insekter vaknar till liv. Var ute i min mammas trädgård och skulle fota lite vitsippor när jag upptäckte denna fina humla. Men nått verkade galet, humlan var ovanligt trött och helt tagen av något, när jag skulle fota den så försökte den försvara sig, men orkade inte. När jag kom närmare med kameran såg det ut som om den hade en massa ägg på kroppen. Hmmm humlor lägger väl inte ägg på kroppen inte. När jag tittar på bilden jag tagit och zoomar in själva äggpartiet så ser jag vad det är.
- FÄSTINGAR!!!!!!!!!!!
Det kryllar av nykläckta små mini ljusa fästingar på den stackars humlan. 
Där sitter dom och kalasar på humlans blod.
FY VAD ÄCKLIGT, JAG RYSER!!!!!!!

Vill bara uppmärksamma er alla på att börja kolla igenom era barn och er själva så fort ni varit ute i skog eller i högra eller mindre gräs, så ni inte har dom äckliga små krypen på er.
Jag lider med den stackars humlan.




3 kommentarer:

  1. Ja,de är vidriga & det räcker med att de sätter sig så kan man få Borrelia det fick jag & de kan flyga sa läkaren :(

    SvaraRadera
  2. Usch va äckligt!!!

    SvaraRadera
  3. Hejsan. Det är dock inte fästingar humlan har på sig utan det rör sig om Kvalster. :D

    SvaraRadera

♡Vad trevligt att du lämnar en kommentar, det gör mig glad!♡
Bli inte ledsen om jag inte svarar dig, men jag tänker på dig i allafall.
Kram Johanna